Program innowacyjny – „DOJRZAŁY PRZEDSZKOLAK”

Dojrzały przedszkolak innowacja

Program innowacyjny – „DOJRZAŁY PRZEDSZKOLAK”, powinien funkcjonować w każdej grupie wiekowej Przedszkola; realizacja Programu ma na celu zdobycia przez dzieci kluczowych umiejętności komunikacyjnych oraz rozwinięcia swoich kompetencji społeczno emocjonalnych. Program ten ściśle obejmuje i współdziała z Program Sanford Harmony PWN-u.

Dzięki skutecznym narzędziom do promowania i wspierania więzi społecznych wśród dzieci, do wpajania (obrazowania) im umiejętności społecznych, emocjonalnych i poznawczych potrzebnych do nawiązywania udanych relacji z rówieśnikami i radzenia sobie w środowisku przedszkolnym, nauczyciele mogą z pełnym zaangażowaniem i w miarę potrzeb wynikających obserwacji codziennych zdarzeń w grupie przedszkolaków, wspierać pokazując najlepsze rozwiązania. Niejednokrotnie też analizując zaistniałe zdarzenie, dzieci same wyciągną wnioski.

Zakładane cele osiągnięte zostaną poprzez:

  • Krótkie zajęcia służące nawiązywaniu pozytywnych, właściwych relacji rówieśniczych, podczas których dzieci ćwiczą kluczowe umiejętności społeczno – emocjonalne i społeczno – poznawcze;
  • Codzienne zabawy umożliwiające dzieciom stałą możliwość wchodzenia w interakcje z rówieśnikami pod nadzorem nauczyciela.

Łącząc oba te cele przedszkolaki zdobywają nowe bądź kolejne doświadczenia, dzięki którym rozwijają w sobie skłonność do pozytywnych reakcji i budowania wartościowych relacji, jak tez lepiej odnajdują się w rzeczywistości przedszkolnej.

 

Czas realizacji Programu: 23 wrzesień 2019r 12 czerwiec 2020  (wychowawcy w grupach młodszych 3 i 4 – latków, mogą w razie potrzeby „Program” wydłużyć o kolejny rok przedszkolny)

 

Tematy ujęte w ciągu roku:

 

ü  Jesteśmy różni ale akceptujemy się:

  • Poznajemy się nawzajem,
  • Szukamy wspólnych podobieństw (zabawa, zajęcia, umiejętności)
  • Odczuwamy identyfikacje z resztą grupy,
  • Doceniamy różnorodność innych
  • Jesteśmy otwarci i ciekawi innych,
  • Czuję się zauważony, dobrze mi z tym,

ü  Okazujemy empatię;

  • Rozumiemy emocje, rozpoznajemy uczucia oraz dostrzegamy ich przyczyny i konsekwencje,
  • wiemy jak się czuje nasz kolega – rozumiemy to,
  • pomagamy innym poczuć się lepiej;

ü  Rozmawiam i słucham innych:

  • Uważnie słuchamy innych,
  • Nie krytykujemy,
  • Rozmawiamy.

ü  Rozwiązuję problemy; szukam rozwiązań:

  • Szukamy rozwiązań, pomagamy,
  • Rozumiemy na czym polega zawieranie kompromisów,
  • Współpracujemy,
  • Doceniamy starania innych, przyjmujemy różne punkty widzenia.

ü  Troszczę się o innych, przepraszam, naprawiam błędy:

  • Bierzemy odpowiedzialność za swoje czyny,
  • Rozwijamy w nas wyrozumiałość,
  • Rozwijamy w sobie życzliwe nastawienie wobec innych,
  • Nikogo nie wykluczamy z grupy,
  • Troszczymy się o innych.